Sunday 6 January 2013

Isbal dan Kisah Seorang Atuk



Orang yang sentiasa ready-siap sedia awal-awal lagi untuk ke masjid pada tiap kali masuknya waktu solat dengan penuh semangat dan ceria hati, dialah Mukmin (orang yang beriman). Namun, sungguh dia ada masalah penglihatan dan tak nampak.

Dia tak nampak; betapa bidadari-bidadari Syurga menantinya di pintu-pintu Syurga di atas sana setiap kali orang mukmin memasuki pintu-pintu masjid. 

Rasulullah s.a.w. bersabda :  
"Jibril mengatakan kepadaku bahawa ketika orang Mukmin masuk Syurga, akan disambut oleh bidadari dengan pelukan hangat dan erat. Dengan jari dan telapak tangan manakah akan mampu dibandingkan kelembutan dan keindahannya kalau lambaiannya akan memadamkan sinar matahari dan bulan?"
 ( HR Ath-Tabrani dari Anas ).

Sungguh dia tak nampak bidadari-bidadari ini melambai-lambai kepadanya. Sebab ikhlasnya hati untuk bertemu Allah di rumah-Nya. Dia ingat pada Allah hingga terlupakan bidadari-bidadari ini.


Suka tengok atuk tu..sayang atuk tu..sebab dari kecil aku tak dapat tengok wajah atuk belah mak dan abah aku.so dengan dia je aku menumpang kasih..(cewah ayat), dulu aku rapat dengan dia..dia ajar aku eja 'A.Y.A.M.'  Tapi semenjak aku dah meningkat dewasa ni.atuk tu dah tak banyak tegur..dia suka senyum je..kadang-kadang ada la tegur tanya khabar kalau ternampak aku di laman rumah....setiap hari dia akan lalu depan rumah aku,untuk ke masjid (atuk tu tukang ketuk beduk masjid)..sebab rumah aku depan masjid..hehehe....setiap hari atuk tu akan datang awal setengah jam sebelum masuk waktu solat.  Walau sekarang dah takde lagi beduk kat masjid tu, atuk tu tetap datang awal setengah jam. hehehe
Atuk tu setiap kali nak ke masjid dia akan menyinsing kan kain palikat yang dia pakai sampai ke betis....kenapa la atuk tu pakai kain mcm tu..macam banjir pulak..tapi sekarang aku dah besar panjang..dah belajar-dah tau yang itu sunnah nabi..atuk tu ikut sunnah nabi rupanya..

Nabi telah bersabda yang kain jubah/seluar/kain pelikat yang melebihi buku lali kerana sombong akan disambar api neraka dan pelakunya tak kan bau syurga. (dikenali sebagai isbal)


Daripada Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu, daripada Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam,
 bahawa beliau berkata:
Apa yang terjulur (labuh) ke bawah melebihi kedua mata kaki dari pakaian, maka ia berada di neraka. (Hadis Riwayat al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, Kitab al-Libas, 18/89, no. 5341)


Imam al-Bukhari meletakkan hadis ini di bawah bab:

بَاب مَا أَسْفَلَ مِنْ الْكَعْبَيْنِ فَهُوَ فِي النَّارِ

Maksud: Apa yang menjulur labuh ke bawah (dari pakaian) sehingga melebihi mata kaki, maka ia di neraka. (Rujuk: Shahih al-Bukhari, Kitab al-Libas, 18/88)


Daripada Ibnu 'Umar, katanya:

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam berkata: Sesiapa sahaja yang menjulurkan (melabuhkan) pakaiannya kerana sombong, nescaya Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak akan melihatnya dengan pandangan kasih sayang pada hari kiamat.


Makanya..tidaklah lagi aku merasa pelik apabila atuk tu menyinsingkan kainnya ke betis..dan tidak pernah melepasi buku lali.

entry kali ni entah kenapa aku teringin nak bercerita pasal atuk tu. Atuk tu merupakan lelaki kedua selepas ayah aku yang aku sayang..sebab aku tak boleh nak bayangkan kalau dia tiada. Masa atuk tu sakit teruk dulu pun aku dah demam menangis risau kan atuk tu. Walau kami tiada sebarang pertalian darah atau persaudaraan darah daging... tapi silaturrahim antara keluarga aku dan keluarga atuk tu sangat rapat. 
Sekian.


CREDIT:  
  • IbnuBatootaFB
  • http://fiqh-sunnah.blogspot.com/-fenomena-isbal-di-kalangan-kaum.html
  • Syabab Musafir Kasih FB

No comments:

Post a Comment