Monday, 31 December 2012

Berkata Benar


~ sekiranya setiap islam tidak mengambil berat dengan ibadah diri sendiri..dan sekadar menyebarkan dakwah siang dan malam...akhirnya agama itu akan jatuh~


Hari ini, orang bukan islam makin jauh dengan islam kerana sifat kita yang banyak memperkatakan tentang Islam, tetapi amat sedikit sekali menghidupkannya.


Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah 
saw.; "Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, 
tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali".
Hadis Riwayat al-Baihaqi


Orang lebih mengenali Islam melalui nama yang ada pada kita, bukan amalan kita. Orang mengenali sesebuah pertubuhan Islam kerana nama Islamnya, bukan aktiviti yang direncanakan. Orang mengenali negara Islam kerana ia tertulis di perlembagaannya, bukan kerana penghayatannya.


Allah SWT menyuruh kita agar berdakwah dan bercakap tentang kebenaran. Namun, setiap apa yang diucapkan kita itu, haruslah didasarkan atau disusuli dengan perbuatan kita sendiri



#pedoman dan nasihat untuk diri sendiri


CREDIT: Buku Khutbah Terakhir Rasulullah karya Ibnu Rijal

Thursday, 27 December 2012

Mutiara Kata



"Kita lahir dengan otak di dalam tengkorak kepala kita. Sehingga tidak peduli semiskin mana pun kita, kita tetap kaya. Kerana tidak akan ada seorang pun yang dapat mencuri otak kita, fikiran kita dan idea kita. Dan apa yang anda fikirkan dalam otak anda jauh lebih berharga daripada emas dan perhiasan."
- Pakar Cinta.com



"Kita lahir dengan 2 mata dan 2 telinga, tapi kita hanya diberi 1 buah mulut. Kerana mulut adalah senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda, dan banyak hal lainnya yang tidak menyenangkan. Sehingga ingatlah bicara sesedikit mungkin tapi lihat dan dengarlah sebanyak-banyaknya."
- Pakar Cinta.com

"Kamu dapat mengenal lebih banyak tentang diri seseorang itu dari adab dan pertanyaannya, bukan dari jawapan-jawapannya." ~ Voltaire

"Setiap orang dapat mencapai kejayaan dalam hal apa saja, asalkan ia sangat menyukai pekerjaan yang dilakukan."

"Lebih baik tidur dengan perut yang lapar daripada bangun tidur dengan banyak hutang." ~ Anonim

"Agama menjadi sendi hidup, pengaruh menjadi penjaganya. Kalau tidak bersendi, runtuhlah hidup dan kalau tidak berpenjaga, binasalah hayat. Orang yang terhormat itu kehormatannya sendiri melarangnya berbuat jahat." ~ Pepatah Arab

"Mengetahui sesuatu dan memahami segala sesuatu adalah lebih baik daripada mengetahui segala sesuatu, tetapi tidak memahami sesuatu."

"Sabar adalah jalan keluar bagi orang yang tidak bisa menemukan jalan keluar."

"Kepala yang tidak mempunyai fikiran sama halnya dengan sesebuah benteng yang tidak dibela." ~ Napoleon Bonaparte

"Jagalah dirimu baik-baik, usahakanlah kemuliaannya, kerana engkau dipandang manusia bukan kerana rupa tetapi kesempurnaan budi dan adab."

"Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang."

"Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pastikan mendatang."


"Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi."

"Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa."

"Masa depan itu dibeli oleh masa sekarang." ~ Samuel Johnson

"Seseorang yang jujur diterima ucapannya oleh musuh."

"Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan.Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup."

"Pengecut mati banyak kali sebelum kematiannya. Yang berani mati hanya sekali."

"Lombong emas dalam diri kamu adalah fikiran kamu. Kamu dapat menggalinya sedalam-dalamnya dan sepuas-puas yang kamu inginkan." ~ Abdullah Mansur M.H

"Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup. Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian."

"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai."

"Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan."

"Barangsiapa memusuhi orang yang di bawahnya, hilang kewibawaannya."

"Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji.."

"Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat."

"Kebanyakan orang membuang banyak masa dan tenaga untuk memikirkan masalah dan bukan cuba untuk menyelesaikannya."

"Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR. Teman yang paling akrab adalah AMAL. Pengawal peribadi yang paling waspada DIAM. Bahasa yang paling manis SENYUM. Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK."

"Apabila kepercayaan telah hilang lenyap, kehormatan telah musnah, maka matilah orang itu." ~ Whittier

"Kecemerlangan sebenar adalah apabila anda dihentam sehingga bertekuk lutut, tetapi mampu melantun kembali."

"Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman."

"Biarpun jalan itu panjang, kita akan merintisnya perlahan-lahan."

"Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu."

"Kurang semangat mengakibatkan lebih banyak kegagalan berbanding kurangnya kebijaksanaan atau kemahiran." ~ Flower A. Newhouse

"Sebaik-baik orang yang diberi nasihat ialah penguasa."

"Kekuatan itu tidak terbina di atas bilangan yang ramai, tetapi kekuatan itu terbina di atas keyakinan dan optimis seseorang dan keserasian berkumpulan."

"Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan.Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak."

"Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak."

"Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga."

"Orang yang hebat bertindak sebelum berkata dan dia berkata selaras dengan tindakannya."

"Tidak penting bagimu mengetahui harganya, tetapi penting mengetahui nilainya."

"Sekali anda terjatuh, jangan jatuh untuk berkali-kali.."

"Orang yang paling mampu menguasai dirinya ialah yang paling mampu menguasai rahsianya."

"Tiap-tiap sesuatu, apabila banyak menjadi murah melainkan akal, bertambah banyak lagi berharga."

"Manusia tidak merancang untuk gagal, mereka gagal untuk merancang." ~ William J. Siegel

"Jangan sesekali menyalahkan kesilapan diri sendiri kepada orang lain kerana orang yang tidak mengakui kelemahan diri sukar untuk berjaya."

"Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya."

"Barangsiapa menanam, dia yang akan menuai.."

"Reputasi anda ialah apa yang orang lain fikirkan tentang diri anda; sikap peribadi anda ialah tingkah laku anda."

"Sifat peribadi yang kukuh adalah aset kita yang paling hebat kerana ia kuasa yang membolehkan kita berhadapan dengan kecemasan."

"Apa yang anda fikirkan mengenai diri anda, akan mempengaruhi diri anda sendiri."

"Jangan serahkan sesuatu yang penting seperti sifat peribadi anda kepada nasib."

"Teman manusia yang sebenar ialah akal dan musuhnya yang celaka ialah jahil."

"Memohon doa kepada Tuhan adalah laksana samudera yang dapat mencapai setiap sudut pantai keperluan hidup manusia."

"Jika kamu mendapat kesusahan, ingatlah menyimpan kesabaran." ~ Horatius

"Orang yang paling tidak bahagia ialah mereka yang paling takut pada perubahan." ~ Mognon Me Lauhlin

"Rahsia untuk berjaya ialah menghormati orang lain.."

"Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan." ~ Peribahasa Arab

"Sebuah pedang diketahui keampuhannya sesudah memotong."

"Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka." ~ Charles Cahier

"Permulaan sabar adalah pahit, tetapi manis akhirnya."

"Memang amat tinggi letaknya kebahagiaan. Namun kita harus menuju ke sana. Ada orang yang berputus asa berjalan ke arahnya lantaran disangkanya jalan ke sana amat sukar. Padahal mudah, kerana ia dimulai daripada dirinya sendiri." ~ Said Mustafa

"Setiap kali tersadung, ingatlah kita tidak mahu terjatuh lagi.."

"Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan."

"Menyimpang seinci, rugi seribu batu." ~ Peribahasa Cina

"Manusia tak akan tahu semua perkara, justeru tahu banyak perkara lebih baik dari tidak suka mengambil tahu walaupun satu perkara."

"Jika kamu berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga tersebut."

"Ada dua cara seseorang itu tidak boleh berjaya iaitu orang yang hanya mengerjakan apa yang disuruh dan orang yang tidak mahu mengerjakan apa yang disuruh."

"Keberanian yang sebenar ibarat layang-layang. Sentakan angin yang menentangnya bukan melemparkannya ke bawah, sebaliknya menaikkannya." ~ John Petitsenn

"Tiada manusia yang berjaya dalam semua yang dilakukannya dan kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan. Yang penting ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi dan kekalkan usaha hingga ke akhir hayat." ~ Joseph Conrad


"Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus."

"Jangan lihat apa yang telah kamu usahakan, tetapi lihatlah apa yang belum kamu selesaikan."

"Orang yang cemerlang melihat setiap halangan sebagai peluang untuk mengasah potensi, manakala orang yang tidak cemerlang menganggap setiap halangan sebagai alasan yang menyebabkan kemundurannya."

"Kejayaan adalah tangga yang tidak dapat anda panjat dengan tangan di dalam poket."

"Merasakan diri lemah adalah titik untuk memajukan diri."

"Hidup yang berguna adalah hidup yang ketika petang membawa suluh untuk menghadapi malam yang akan sampai."

"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan."

"Berfikir sebelum berbuat adalah satu kebijaksanaan, berfikir selepas berbuat adalah satu kebodohan, berbuat tanpa berfikir adalah seribu kebodohan."

"Ilmu itu didapati dengan lidah yang gemar bertanya dan akal yang suka berfikir."

"Kita menilai diri sendiri berdasarkan apa yang kita mampu buat, orang lain menilai berdasarkan apa yang telah kita buat."


"Kerana anda dapat mengawal kehidupan anda. Jangan sesekali lupa bahawa anda adalah diri anda setelah pilihan yang anda buat secara sedar atau tidak sedar." ~ Barbara Hall

"Sokong mereka yang kuat, galakkan mereka yang pemalu, ingatkan mereka yang cuai, dan beri amaran kepada mereka yang menentang." ~ Whitney W Young

"Ramai orang yang boleh memiliki jam tangan yang tinggi harganya tetapi tidak ramai boleh menetapi masa yang berharga." ~ Dr. Mahathir Mohamad

"Manusia berharap terlalu banyak tetapi berbuat terlalu sedikit." ~ Allen Tate

"Kegagalan hari Ini beerti pendorong, namun kejayaan semalam bukan beerti kemegahan, oleh itu gantungkanlah cita-citamu setinggi-tinggi bintang di langit, dan rendahkanlah dirimu serendah-rendah rumput di bumi."

"Manusia yang berhati suci adalah manusia yang banyak menangis daripada ketawa. Didiklah hati dengan keihklasan dan kesucian agar liku-liku kehidupan ini menjadi lebih bermakna dan mengikuti arus perubahan kedewasaan." 

"Orang yang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri."

"Terdapat banyak kemungkinan untuk gagal kerana kejayaan hanya boleh dicapai dengan satu perkara iaitu USAHA."

"Jika anda hanya berbuat baik kepada diri sendiri maka anda sebenarnya tidak pernah membuat kebaikan."

"Pengalaman ialah gelaran yang diberikan oleh setiap orang terhadap kesilapan mereka."

"Kebodohan ialah kesilapan bagi seseorang yang mempunyai peluang untuk menjadi pandai."

"Gunakan akal anda seolah-olah nyawa anda bergantung kepadanya."

"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu."

"Jika anda berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga tersebut."

"Di mana anda berdiri, di situlah perlumbaan kehidupan anda dan lupakan masa silam."

"Berhati-hatilah dengan kemarahan seorang yang sedang bersabar."

"Tanpa permulaan, anda tidak akan sampai ke mana-mana."

"Adalah lebih baik untuk mengetahui kelemahan & kegagalan sendiri daripada menuding kesalahan kepada pihak lain."

"Setiap malam sebelum tidur,anda perlu menetapkan satu matlamat di dalam minda & menguatkannya dari hari ke hari."

"Jika anda hilang segala-galanya, jangan lupa, kerana anda masih mempunyai masa depan."

"Sesiapa yang tidak pernah merasai kepahitan tidak akan mengenal kemanisan......... "


CREDIT:  WanitaIslamKini

Wednesday, 26 December 2012

MAKANAN KEGEMARAN RASULULLAH S.A.W



1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut

... 5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan. Menguatkan belakang,memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.


Abu Asid r.a.  meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w.  bersabda:
" Makanlah minyak zaitun dan berminyaklah dengannya.  Sesungguhnya minyak zaitun berasal dari tumbuhan yang diberkati" { Hadis Riwayat At-Tarmizi dan Bukhari}



10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.


Selebihnya mengenai makanan dan minuman kegemaran Rasulullah boleh diperolehi juga melalui buku biografi diatas.

“Hati yang bersih dapat melahirkan pemikiran yang waras. Maka, ‘suapkanlah’ ia dengan makanan dari sumber yang halal dan berkhasiat.” ~Wallahullam


CREDIT: INSPIRASI MUKMIN

Tuesday, 25 December 2012

Luahan Rasa 1 : 2 x 5



~Tiada hamba soleh yang tidak punya masa silam, dan tiada pendosa yang tidak punya masa depan.

Masih belum terlambat untuk kembali ke pangkuan Ilahi. Jangan pernah merasa terpisah dari rahmat dan kasih sayangNya, walau sebanyak mana pun dosa-dosamu. Kembalilah, Dia sedang menunggu dirimu. Tiada siapa yang boleh menghalangmu untuk kembali kepada diriNya.

Berlarilah semula mengejar cintaNya. Yakinlah, memang fitrah dirimu menjadi hambaNya yang soleh. Justeru, jangan pernah merasa tidak layak untuk menagih keampunanNya, kembalilah kepada fitrah!”

...................................................................

Aku tahu baca, aku faham, aku sampaikan kepada orang lain.  Tapi aku sendiri tak bergerak-melangkah.  Masih di tempat yang sama dan kadang-kadang aku semakin berundur ke belakang-berpatah balik.arghhh..

Menulis-berkata-kata itu memang mudah. Tapi nak buat susah.  Sebab hati dan jiwa aku masih ditakuk lama.  Takut kepada masa depan; bimbang orang lain selak dan ungkit sejarah silam kita; sebab aku rasa aku sendirian bila aku kecewa.

Nak mengadu pun cuma dengan air mata.  Aku tahu Allah itu sentiasa anda untuk aku, tapi.....(masih celaru)

Entah kenapa lately aku bimbang kiranya semua yang aku sampaikan cuma boleh menyelamatkan orang lain tapi bukan diri aku sendiri.

aku ego-baran. Aku nasihat orang-tegur orang memang genius.  Tapi aku tak dapat nak nasihat-tegur diri aku sendiri.  Kadang-kadang kata-kata yang aku tulis tu makan dalam hati sendiri.  Apa yang dah aku taip aku " <----- backspace". Rasa bersalah mungkin.  Itulah aku!

Bahagia itu hadir dengan redha. Bila kita redha maka pasti bahagia akan muncul dan sentiasa di sisi kita.
Mungkin aku masih belum redha.  Orang lain tengok aku sentiasa senyum tayang gigi, tapi hakikatnya mereka tak tau betapa peritnya perjalanan hidup aku selama dua puluh tahun.

Aku cuba tenangkan hati pada waktu waktu tertentu (waktu solat)..sebab perjalanan hidup aku meletihkan.  Aku bimbang kiranya hati ini terlalu letih maka ia menjadi buta hingga tidak kelihatan bayang sinar cuma selangkah didepan mata.

p/s: pada saat menaip entry ini..hati tengah bersedih mengenangkan jiran-kawanbaik sejak dari lahir telah pun berpindah rumah..walau jarak rumah baru tu cuma satu kilometer lebih je..tapi masih tak boleh terima.
cik winawati: sila pujuk saya :(

◕‿◕ ◕‿◕

Sunday, 23 December 2012

Raihan ~Iman Mutiara





Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia
Yang meyakini Allah
Maha Esa, Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagaimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual-beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau merentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah

Jika tidak kembali pada Allah



Credit: MylirikNasyid

Wednesday, 19 December 2012

Berubah


Aku masih ingat memori pertama kali bertudung labuh.  Memang bertarung hati dan perasaan tengok  kawan memang ramai berkumpul kat pusat islam.  NaK Teka? Hari itu adalah hari pertama final exam aku untuk semester 4 di UiTM.  Ofcos ramai mata memandang aku.  Kawan-kawan hanya mampu tersenyum. Saat-saat tu memang sangat mencabar. 


"Ya Allah, kau kuatkanlah hati aku ni." kata-kata semangat aku tekapkan di telinga sambil memegang tudung labuh berwarna coklat. Lega. Aku siap sedia seterika malam tu dan pagi itu bersiap mengenakan tudung labuh coklat tu.  "NICE" ◕‿◕! aku ucap kepada diri sendiri dengan hati berdoa biar akhlakku seindah pemakaianku.


Dan sekarang boleh lihat reaksi respon kawan-kawan tentang "new appearance" aku ni.  Nak buat kawan-kawan aku layan aku sama dan tak beza macam dulu dah tak boleh lagi.  Memangla, sebab aku faham sesetengah daripada kawan-kawan aku dah tak boleh bersembang dengan aku macam dulu, gurau senda dengan aku macam dulu, tiada gosip hangat macam dulu, "it looks like they can't talk about certain subjects with me anymore because of my 'new appearance'."


"kematian tak tunggu kita, tidak kira kita siapapun! kenapa mesti nak tunggu khabar angin kiamat bakal berlaku baru nak bertaubat-berubah ke arah yang lebih baik?" kata-kata Imam Muda Asyraf pada majlis ilmiah tu menyentap hati dan perasaan-naluri kewanitaan semuanye lah...terpempam entah kenapa.  Jantung  dupdapdupdap berdegup laju..rasa macam ada sesuatu yang belum aku perbuat selepas dengar ayat dari IM Asyraf.



Aku mahu kawan yang dulu.  ketika susah senang senyum kita bersama.  cuma kali ini bagi aku ruang untuk aku bawa kamu juga bersama aku menuju al-firdaus.


kawan-kawanku
aku tak berubah kemana..aku tetap aku yang dulu
mungkin ada berubah tapi aku tak pasti.  dan aku mengharapkan perubahan aku biarlah kearah yang lebih baik-lebih indah-dan diredhai pencipta aku.
Redha. ◕‿◕


CREDIT: peliks.blogspot

Tuesday, 18 December 2012

Mendidik Anak




1) Jangan pukul anak dari lutut keatas.◕‿◕

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

...Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).◕‿◕



5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).◕‿◕

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)



12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.◕‿◕

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.◕‿◕

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam, ◕‿◕

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.


menulis itu memang senang..cakap tu memang senang..tapi nak lakukan nak adaptasi kat rumah apalagi kat keluarga sendiri..fuhh..memang payah..tapi tak salah mencuba..sedikit demi sedikit ..insyaallah..semoga dipermudahkan urusan kita dunia dan akhirat ◕‿◕

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”
CREDIT:  rakan FB

Putus Asa





~ Masinnya air laut tak mampu menyerap ke dalam isi ikan, tapi bila ikan telah mati... secubit garam pun sudah cukup untuk memasinkannya. Begitulah hati, hati yang hidup sangat sukar dinodai..
 tapi bila hati telah mati, mudahnya dipengaruhi.  ◕‿◕ ~


mesti pernah dengar ayat macam ni:
"ahh..baik aku mati je lagi bagus.."
"kenapa aku tak mampus je?? "



Jangan mudah putus asa sahabat.  Walau hidup itu susah, walau belajar itu susah bersabarlah. 
jaga hati, jaga lisan, jaga perbuatan dan jaga iman.  Jangan kerana lemah dan putus asa atas sesuatu kamu jadi hilang punca-hilang matlamat hidup-hilang akidah-hilang akhlak.  Dengan mudah mengeluarkan kata-kata sebegitu seperti kamu tiada harga-nilai.  Allah menciptakan manusia itu istimewa kerana kamu sempurna akal fikiran, dilahirkan keluar dari rahim ibu dan  dididik dalam keluarga islam.

Belajar erti bersyukur dan mengertilah setiap manusia itu punyai kekurangan.  Kekurangan yang mempunyai keistimewaannya tersendiri agar manusia itu sentiasa mengharap-berdamping dan sentiasa disisi mengharap redha dan patuh perintah penciptanya Allah S.W.T ◕‿◕



#Moga Allah sentiasa pelihara hati kita ♥ hati yang dipilih ALLAH untuk mendapat hidayahNya sudah tentu hati yang menyesali akan dosa-dosanya.. ^__^



Wednesday, 12 December 2012

Diam Aku




i was like that when i was young

bibir susah berkata maaf
lari-menyorok bila berdepan masalah
menangis emo memang selalu 
terjatuh-terluka
jengkel dengan manusia 
barangkali

now i have changed a lot

taktahu bila garisan mula
dari tudung belit nampak dada
tukar trend labuh syria berpin tiga

hidayah-nur-cahaya allah yang pasti
walau hanya ditebar kepada insan sekeliling
jiwa-hati-iman terus terpaut lekat 
bersama tebaran abstrak tadi


sedaya upaya ikhlaskan hati
tapi jiwa terseksa mati
lihat-dengar-pasang telinga
yang bersungut tu kawan baik sendiri

sebab
pergi kuliah tudung litup labuh ke kaki
diajak berjimba-jimba sembunyi diri
post-status di fb bertukar dimensi

harap maklum sendiri
tulisan-gambar jadi pengganti diri
guna alam maya jihadkan diri
sebab kalau berbicara
 paham-paham la sendiri
...........



together with you uri chinggu
tak lekang bibir memohon
berdoa biar hati-jiwa-iman tetap istiqamah
diberikan hidayah
dipermudah urusan
diampunkan segala dosa
dilindungi allah
dihadiahkan syafaat bersama
biar seiring melangkah ke jannah bersama
InsyaALLAH
because i love you very much

Wednesday, 5 December 2012

Manusia boleh berubah

Manusia boleh berubah 1: Buruk kepada baik


Kita selalu lupa kenyataan ini. Lupa dalam amal dan perbuatan, lupa dalam minda dan akal fikiran, lupa dalam hati dan jiwa.

Mungkin satu waktu dahulu kita kenal Si A. Dia ada banyak perkara negatif di dalam dirinya. Kita tidak suka Si A pada suatu masa dahulu. Tetapi lama waktu berlalu, kita berjumpa semula dengan Si A. Si A berbeza daripada dahulu. Dia sudah berubah. Walaupun mungkin bukan 100%, tetapi dia menunjukkan perubahan.


Tetapi kita sukar menerimanya.
“Eleh, berlakon je kut”
“Ah, dulu punya luka masih besar lagi!”
“Ini silap haribulan sekejap je ni!”

Ayat-ayat begitulah yang keluar dari hati.


Akhirnya virus ini merebak ke dalam kehidupan. Kita tidak menghayati perubahan Si A. Kita tidak merasai betapa sukarnya dia hendak melakukan perubahan. Kita tidak tahu mungkin betapa menyesalnya Si A dengan kehidupannya yang lalu. Kita tidak tahu mungkin betapa dia bermati-matian untuk membawa dirinya ke arah apa yang dia sedang pijak hari ini.

Lebih buruk lagi, oleh kerana tidak puas hatinya kita kepada Si A, dan rasa macam tak puas hati dengan perubahan yang telah kita lihat dengan mata kepala kita sendiri, lebih-lebih lagi apabila Si A muncul menonjol luar dari apa yang kita mungkin boleh jangkai, kita mula mencari mana lagi salah-salah Si A yang boleh dieksploitasi.

Di sinilah akhirnya yang sekecil kuman pun dibesarkan sebesar gajah. Dosa-dosa lama diungkit seakan baru. Salah faham yang mungkin berlaku dalam komunikasi, kehidupan Si A, dibesar-besarkan seakan ia adalah satu perkara yang ‘betul faham’. Dan apa-apa sahaja cerita buruk yang di’dengari’ dari orang lain akan Si A, dijaja seluruh dunia seakan benar.

Ini adalah penyakit.
Penyakit kerana kita tidak menyedari, bahawa manusia itu boleh berubah.
-------------------------------------

p/s: semoga ada manusia yg sentiasa mendukung dan berkongsi dgn aku disaat perit-duka-manis dunia
bersama-sama la tahzan

Petikan Buku Motivasi Untuk Kita Pendosa: Harapan Selalu Ada!

Pendam~Shahir



Aku yang mengejar bayang
Cinta kian terbiar 
Terpendam kata tak terungkap selamanya

Pedihnya hanya aku yang merasa
Mahu memilikinya
Aku hanya hamba cinta 

Bisik hatiku lepaskan dirinya
Sungguh aku tak bisa
Biarlah ku sendiri
Tanpa kasih di hati


Aku tak mampu pertahankan lagi
Cinta yang menyakiti 
Biarlah aku pergi
Tiada hampa di hati

Pedihnya hanya aku yang merasa
Mahu memilikinya
Aku hanya hamba cinta 

Bisik hatiku lepaskan dirinya
Sungguh aku tak bisa
Biarlah ku sendiri
Tanpa kasih di hati

Aku tak mampu pertahankan lagi
Cinta yang menyakiti
Biarlah aku pergi
Tiada hampa di hati

Aku yang mengejar bayang cinta ♥ ♥ ♥

Tuesday, 4 December 2012

Ustaz Azhar Idrus

Puisi Penuh Dari Ustaz Azhar Idrus
 "Maafkan kami Gaza & Syria" 


Derita Kita
derita kita menanti..majunya negara

derita kita kerana jualan di kedai yang kurang memberansangkan
derita kita belum dapat bantuan subsidi
derita kita kerana anak tidak lulus periksa

derita mereka apabila anak-anak mereka menjadi kubu daripada ditembusi oleh peluru peluru yahudi yang merobek kulit
mengeluarkan isi perut anak-anak kecil
yang tidak berdosa.
itulah derita para ibu di bumi Gaza..

para ibu di negara kita..
derita belum sempat membeli gelang baru
belum sempat membeli rantai baru
belum sempat menempah siap pakaian baru
samakah kita dengan mereka???

Bumi Gaza...2012..
menjadi tontonan cerita perang dalam televisyen setiap umat Islam yang jumlahnya berbilion-bilion..




wahai Gaza..
kami saudara kamu
seagama dengan mu
kami lelaki-lelaki sekuat mu juga
kami memohon ampun kepada mu wahai gaza

kami memohon ampun kepada mu wahai Syria
kerana kami tidak menghantar kereta-kereta kebal kami
yang hanya kami gunakan pada hari kemerdekaan

minta maaf wahai rakyat Palestin, Syria
kami ada tentera, tetapi kami tidak mampu pergi kepada kamu
mohon kemaafan banyak-banyak
kami hanya menjadi penonton
di mana darah-darah anak mu,isteri-isteri mu jatuh
titisan demi titisan di atas bumi yang sangat suci

wahai Gaza
walaupun kami tidak dapat pergi dengan jasad
terimakan lah juga roh kami untuk bersemadi bersama para syuhadamu

wahai Syria
walaupun kami tidak sempat untuk berperang bersamamu
terimalah nyawa kami untuk terus menguatkan jasad-jasda kamu melawan segala yang jadi musuh Allah

wahai Gaza
wahai Palestin
wahai Syria
maafkan kami
terima lah doa daripada kami
dan sudilah kiranya roh-roh kami bersemadi bersama jasad-jasadmu



CREDIT:  StudioMukminOnlineShop & LangitIlahi

Sunday, 2 December 2012

Hardship




Sebab itu lah kadang-kadang Allah biarkan air mata kita menitis sendirian…
Allahu rabbi…
Sesungguhnya Engkau maha dekat dengan Hamba-hamba-Mu…
Ya Allah, aku redha andai aku dicaci oleh ‘mereka’…
Ya Allah, aku rela jika aku dihukum oleh ‘mereka’…
Ya Allah, aku sanggup andai aku disalahkan oleh ‘mereka’…
Asalkan….
Asalkan aku tidak ditinggalkan sendirian oleh-Mu…
Asalkan aku sentiasa ditemani-Mu…
Asalkan aku sentiasa dekat dgn-Mu…





“ Ya Allah, jangan Kau tinggalkan aku untuk diriku walau sekelip mata atau yang lebih sedikit dari itu. Kerana jika Engkau meninggalkanku, maka Kau tinggalkan aku dalam kelemahan, aurat dan kesilapan. Dan aku tidak percaya kecuali pada rahmatMu.”


CREDIT:  matahary

Jangan Ambil Mudah



~ ♥ Memerlukan pembacaan dan pemahaman secara halus dan terbuka 
dari dalam hati nurani seorang insan bernama gadisremaja dan wanita ♥ ~ 
Harap Maklum.
Perkongsian utk sahabat-sahabat tak kira lelaki ataupun wanita ~ 
Bukan soal nak jadi diri sendiri atau hipokrit ..tapi soal siapa yang jadikan diri anda itu yang paling penting di sini ! ^_^ ~




Nabi ada pesan dekat-dekat kiamat nanti akan wujud golongan yang:


" berpakaian tapi telanjang.... "

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra, rasulullah saw bersabda :
"Diantara tanda-tanda dekatnya hari kiamat ialah akan munculnya pakaian-pakaian wanita dan bila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang"

Golongan ini ialah golongan yang dicelakakan....


Hadis ini sangat luas pemahamannya, ia juga bersifat tamsil dan kiasan yang boleh ditafsirkan dengan macam-macam tafsiran...


Jadi hanya manusia yang wujud di akhir zaman je dapat faham siapa sebenarnya golongan tu?


Sekarang terserah kita (umat akhir zaman) bagaimana kita melihat hadis ini dan kaitkan ia dengan fenomena depan mata (sebab ia memang merujuk kepada zaman kita pun) kita yang dulunya bukannya trend sekarang dan jadi trend dan dianggap biasa tanpa rasa dosa melakukannya?


Sekarang ni wujud macam-macam jenis wanita berpakaian tapi telanjang contohnya wanita yang tutup aurat tapi pakai ketat-ketat, wanita yang tutup aurat tapi jarang dan wanita yang tutup aurat tapi sengaja pamerkan diri di khalayak ramai tanpa segan silu?


Ada 3 golongan yang terlibat:


Berpakaian: menutup aurat dengan sempurna
(tidak mahu dilihat)


telanjang: tidak menutup aurat
(mahu dilihat)


berpakaian tapi telanjang: menutup aurat tapi dedahkan diri pada laki bukan mahram!
(nak-dilihat-tapi-tak nak-dilihat)


semoga allah bagi kita faham dan tarbiah isteri dan anak-anak perempuan kita dengan baik agar tidak menjadi sebagai salah satu wanita yang menjadi tanda dekatnya kiamat..........


celaan nabi ditujukan kepada yang tidak menutup aurat,menutup aurat tapi tak sempurna dan untuk yang menutup aurat tapi sengaja pamerkan diri sebagai tatapan lelaki ajnabi.....


dalam hadis yang lain,wanita yang sengaja lalu depan laki agar laki tertarik kat dia,wanita itu adalah az-zaaniy(pelacur/penzina) dan tak kan cium syurga...


berapa ramai wanita yang "sengaja" pamerkan diri depan laki ajnabi zaman sekarang?


kenapa nabi lihat ramai wanita di neraka?


apakah begitu sukar memahami kalam ini wahai muslimah sekalian? :'(


yang tak tutup aurat tu,confirm lah kena bakar kalau tak taubat....saya bukan tuhan nak tetapkan hukuman,tapi saya posmen yang telah baca amaran-amaran tuhan kepada golongan ini lalu saya ceritakan apa amarannya...bukan saya yang suka-suka hukum...



yang bertutup pulak, jangan main-main dengan syariat, jangan sebab niat kita nak halalkan semuanya....



apa guna kita lepak lama-lama kat padang mahsyar yang matahari dekat sejengkal dengan kepala hanya kerana sekeping gambar kita di mukabuku ?


Berbaloikah????

Allah..... :'(



Golongan manusia telah disebutkan didalam Alquran mempunyai 2 penyakit itu penyakit ragu-ragu dan syahwat. Diantara penyakit syahwat adalah kesukaan melihat wanita dengan ghairah. 

Sesungguhnya berpakaian seperti telanjang adalah pakaian yang tidak dapat menghilangkan ghairah lelaki ketika terlihat wanita. Kaum lelaki akan melihat wanita tersebut seolah-olah telanjang didepannya. 

Ini membuka pintu-pintu zina dan perkosaan. Berpakaian seksi yang menampakkan bentuk tubuh badan walaupun lengkap bertudung juga tergolong dalam kategori pakaian seperti ini. 


Kaum wanita adalah disyariatkan melabuhkan kerudung mereka untuk menutup bahagian dada, melonggarkan pakaian dan kain yang tidak telus untuk menutup perhiasan atau keindahan tubuh mereka dari pandangan tajam orang lelaki kerana orang lelaki yang berpenyakit syahwat akan melihat keindahan yang ada pada mereka.

 Kadang-kala ada wanita yang bertudung tetapi dengan senggaja membelah kain mereka untuk memperlihatkan peha mereka juga termasuk golongan wanita yang berpakain seperti telanjang. Berseluar dan menampakkan bentuk pinggul juga adalah berpakaian seperti telanjang. 

Oleh itu berhati-hatilah kaum wanita, jagalah kehormatan kerana berpakaian menutup aurat dengan sempurna adalah wajib dan hukumannya sangat berat. Tidak mencium baunya syurga apatah melihatnya.

Nasihat untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat 


CREDIT: 
AkemArt ( Akem Mansor)
Ibnu Batoota fbpage
Pencinta Hadith


Thursday, 29 November 2012

Ukhuwah Manusia




Ukhuwah itu bagi aku universal
sebab
Ukhuwah itu ada proses..

TAARUF~ Saling Mengenal
TAFAHUM~ Saling Memahami
TA'AWUN~ Saling Menolong
TAKAFUL~ Saling Menanggung
ITSAR~ Mendahului orang lain daripada diri sendiri

Ukhuwah yang manis ♥ macam gula-gula tidak akan dapat dicapai tanpa usaha.  Takcukup-taklengkap-taksempurna ukhuwah dengan hanya bertegur (hi-hi....bye-bye). 

Tetapi ukhuwah yang sebenar adalah dengan melahirkan kesatuan-semangat dan menenangkan hati.  Apabila persaudaraan yang dihulur bukan kerana ALLAH, percayalah..
kita akan kalah dengan ujian dan berpecah-berpisah-selisihfaham-bergaduh akhirnya..(tak kirala cara mcmanapun..tarik tali ke tarikrambutdlmtepung ke..hehe) 



Ada waktunya manusia menganggap temannya itu robot,


Bicaranya mendatar sahaja,


Petah menyusun bicara,


Mahu saja diusik sesuka hati,


Ditertawa buat menghibur hati,


Kosong perasaannya!




Ada waktunya manusia menganggap temannya itu manusia,


Bicaranya bersulam budi,


Petah menyusun bicara,


Tegurnya berlapik adab,


Usiknya sekadar meriangkan suasana,


Tertawanya bersama-sama juga,


Bertempat perasaannya.




Aku masih mencari teman yang melihat temannya sebagai manusia,


Yang pastinya di dalam diriku sendiri,


Agar bicara tidak mencincang hati,


Meremukkan perasaan,


Melanggar nilai insani.




Bicaralah dengan manusia sebagai manusia,


Manusia itu masih manusia,


Walau hidup di zaman canggih,


Hatinya masih lagi hati manusia.


Hati manusia itu lembut, mudah terusik perasaannya.. semua manusia itu sama di sisi ALLAH., cuma taqwa yang membezakann kita. Jom! sama-sama kita kejar redha ALLAH ♥

CREDIT:  DakwahMakanDalamHati