Thursday 24 January 2013

Ditipu, Tertipu .. Menipu


Hari ni nak buat summary-kesimpulan-ringkasan untuk memori perit tahun lepas 2012...Yup..Entri kali ni mengenai aku ditipu, tertipu dan menipu. Memetik kata-kata dari abe Beto Khusyairi dalam filem Istanbul Aku Datang.." Takda siapa yang boleh jamin..". diri kita daripada ditipu-tertipu-menipu..walau sehebat mana kita yang mungkin untuk orang lain yang merasa dirinya (bijak, independent, disiplin, taksuke cari masalah dgn orang, suka menyendiri ataupun aloner) pasti pernah merasa pengalamannye kan??..


Seronokkan ditipu, tertipu dan menipu. Memori, pengalaman dan ilmu berharga untuk kita teruskan masa depan... Menjangkau arus kemodenan dan teknologi nie..hahahaha..(ayat taktahan..) biar saya buat deskripsi sedikit mengenai istilah tipu..sebab mungkin ade dikalangan anda ada yang tak mahu mengaku anda telah pun ditipu, tertipu dan menipu!!..BEWARE..



Ditipu dan tertipu..: Aha...kita telahpun menjadi mangsa ditipu dan tertipu secara rahsia mahupun terang-terangan..Percayalah anda semua pernah ditipu dan tertipu!
  • Tahukah anda (yang tidak tahu je okey) silap mata ataupun magic itu adalah satu penipuan pancaindera (mata).
  • Tertipu dengan rakan sekelas mengatakan cikgu, pensyarah anda tidak hadir hari itu! sabor jelahh
  • Gambar Troll yang sdang melanda alam maya sekarang juge merupakan satu penipuan!( badan lain muke troll..tipulahtu kan)..hewhew
  • Ditipu oleh penjual-peniaga ditepi jalan-kaki lima-dalam bangunan besar dan kecil yang mengatakan produk dorang tu terlalu istimewa mengalahkan lagu Adibah Noor =__=""
  • Ditipu hidup-hidup dan mati-mati oleh orang yang anda kenali-sayangi dan merenggut kejujuran anda terhadapnye..cewaaahh..phewwiit.....(boleh dklasifikasikan kepada beberapa kategori iaitu adik beradik, ibu bapa, famili sebelah mak atau abah korang, sahabat handai, kekasih, suami, anak..cucu..cicit..piut, jiran tetangga, selebriti dan tak terkecuali pemimpin dan mereka yang berkuasa superman..hewhew)


Menipu: Aha...yang ini terpulang kepada situasi dan terpulang la kepada si penipu dan mangsa yang ditipu yang mungkin merelakan dirinya tertipu..

  • Menipu mak abah korang dengan mengatakan kerja sekolah dah siap dengan alasan korang boleh senang lenang main dengan kengkawan..pastu esok kene rotan depan kawan, dalam perhimpunan, berlari satu padang atau satu sekolah, masuk dari kelas ke kelas dengan leher bersangkut kad manila " saya tak siapkan kerja sekolah dan sekarang saya insaf", berdiri atas kerosi,meja atau lebih hebat lagi digantung sekali dengan kipas...
  • Menipu kawan dengan pelbagai gajet permainan (budak sekolah ..tapi kadang-kadang udah besor panjang pon kuat gak nipunye) yang meng-troll atau mempermain hati dan perasaan dorang lagi-lagi budak perempuan dengan gulagula getah yg apabila ditarik muncul la pelbagai spesis serangga plastik..puii..aku paling benci bende tu..ade jugak diantaranya gajet kejutan letrik tahap ibujari...tersentakk makk!!
Rasenye sampai sini je kot entri ditipu,tertipu, menipu .. Nak buat panjang-panjang rasenye tertlalu banyak kes sebegini..mau jugak aku bukak kompeni atau FanPage Aku Tertipu Menipu karang...hewhew..



Untuk penutupnya..eloklah kita jangan biasakan diri kita menipu..menipu ni kalau dah diterapkan dari kecil memang susah nak diubah.."melentur buluh biarlah dari rebungnya"..dan untuk yang dewasa "Ibarat ketam mengajar anaknya berjalan betul sedangkan diri sendiri jalan dengkotdengkot"...Ingat..walau sekecil mana pun penipuan manusia tu..lagi-lagi kanak-kanak sekalipun..tegah,marah,nasihat,tegur..menipu itu juga salah satu sifat mazmumah untuk manusia..

Untuk yang ditipu,tertipu macam aku..rasenye itu merupakan pengalaman paling berharga..aku bersyukur kerana aku ditipu..kerana apabila aku ditipu aku bisa menjadi seorang yang lebih matang, lebih berhati-hati dan berwaspada, tahu mana kawan ketika susah senang, tahu beza baik buruk-salah betul, tau rasa sakit kecewa ditipu dan membuatkan kita takmungkin bisa melakukan yang sama kepada orang lain kerana sakitnya rasa ditipu itu...alhamdulillah..Allah anugerahkan aku rasa itu..Tahun 2012 merupakan tahun aku merangkak, melangkah, menapak sedikit demi sedikit menjadi seorang wanita yang lebih matang.. Insyaallah..


-Amal makruf Nahi Mungkar-

No comments:

Post a Comment